Op de homepage van duurzaameiland.nl lezen we: De stijging van de temperatuur op aarde zorgt voor grote problemen, zoals smeltende ijskappen, hevige regenbuien, langdurige droogte, stijging van de zeespiegel en vermindering van de biodiversiteit.
Menselijk gedrag ligt hieraan ten grondslag en menselijk gedrag kan het tij ook keren.
Coöperatie Duurzaam Eiland richt zich op de energietransitie: minder energie gebruiken en energie duurzaam opwekken. Om daarmee de opwarming van de aarde te beperken.
Als individu kun je meer doen dan dat. Van alles is mogelijk: afval scheiden, eens vaker de fiets of de trein nemen, minder wegwerpproducten aanschaffen, minder eten weggooien, biologische producten van om de hoek consumeren, enzovoort, enzovoort.
Maar doe je wel genoeg? Ken je alle mogelijkheden wel? Hoeveel comfort ben je bereid in te leveren? Welke initiatieven zijn er en waar loop je tegenaan? Kun je de alternatieven wel betalen en wil je dat? Met dat soort vragen worstelt de huidige goedbedoelende mens, en dus ook de gemiddelde bewoner van Schalkwijk.
Als CDE gaan we iets met dit gegeven doen. Laten we eens rondkijken op ons eiland wat er in het kader van duurzaamheid gebeurt. Niet om met het vingertje te wijzen maar om mogelijkheden te laten zien waar je nog nooit aan gedacht hebt en te beschrijven waar individuen en bedrijven tegenaan lopen. In de hoop dat begrip en inzicht zullen leiden tot vooruitgang.
Op bezoek bij de SPAR in Schalkwijk
Afgelopen week spraken we met Isaäc Lakerveld, de eigenaar van de Schalkwijkse Spar die als een burgemeester van Schalkwijk zijn pappenheimers kent.
Lokale producten
Isaäc legt uit dat het een hele toer is om de winkelvoorraad goed te managen. Wat koop je in en wat niet? Vraag en aanbod moeten goed op elkaar afgestemd zijn. Dat maakt het heel lastig om lokale beperkt houdbare producten, zoals groente en fruit, te verkopen. Lokale telers willen ook dat er een behoorlijke hoeveelheid wordt afgenomen als ze voor jou de koelcel moeten opentrekken. Appels worden tegenwoordig niet meer in 12 of 25 kilo kisten bewaard maar in kisten van een hele of halve m3. Zo’n kist zet je minder makkelijk af en je wilt wel dat het vers blijft.
Lastig zijn ook de aardbeien. Want die worden in en om Schalkwijk op diverse plekken verkocht. Bij wie koop je dan in als iedereen bij jou klant is? Isaäc geeft toe dat dat er op dit punt wel wat te regelen zou kunnen zijn, maar dat dan voor hem het gemak van bestellen bij Spar Nederland zwaarder weegt. Dan kan hij bij wijze van spreken per doosje bestellen en hoeft niet rond te rijden om zijn producten bij de toeleveranciers op te halen.
Biologische en vegetarische producten
Isaäc constateert dat veel mensen in Schalkwijk bereid zijn om een rondje langs de boer te fietsen om lokale/biologische producten te kopen. De bereidheid om iets meer te betalen voor biologische producten is er ook. Het gaat om een landelijke trend die doorzet, net als de trend om minder vlees te eten en meer vegetarische producten te kopen. Het aanbod daarin is daarom aanzienlijk vergroot.
Voor biologisch vlees ziet Isaäc minder markt omdat de prijzen daarvan boven het bedrag gaan dat mensen aan vlees kunnen en willen besteden. Daarom heeft hij maar beperkt biologisch vlees op voorraad. Hij legt uit dat Spar bovendien kwalitatief goed vlees verkoopt. Geen plofkippen dus. En wie dat wil, kan biologisch vlees bestellen.
Overige zaken
Op de Schalkwijkse Spar liggen nog geen zonnepanelen en de airco draait nog op Freon omdat een milieuvriendelijker variant kostentechnisch niet uit kon (het prijsverschil was €50.000,00). Afval wordt gescheiden verwerkt en landelijk wordt ook waar mogelijk gestreefd naar duurzame verpakkingen en duurzaam beleid. Zo heeft Spar een contract met Synergie die de energie landelijk inkoopt en de opdracht heeft meegekregen vooral groene stroom in te kopen. Er wordt landelijk gesproken met leveranciers van zonnepanelen om die voor de hele keten gunstig in te kunnen kopen. Op een beleidscongres is gesproken over het planten van sparren om de naam eer aan te doen.
Ten slotte
Dit eerste gesprek bevestigde ons vermoeden: het is niet eenvoudig om duurzaam bezig te zijn, maar waar er vraag is naar duurzame producten, zal de markt erop inspelen en zich daarvoor inzetten. We zijn benieuwd naar nieuwe verhalen.